Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
27 лютого 2019 року відбулося засідання «круглого столу» в рамках реалізації правопросвітницького проекту «Я маю право!» та проведення інформаційної кампанії «Я маю право обирати!», організоване Головним територіальним управлінням юстиції у Черкаській області за ініціативи Всеукраїнської громадської організації «Громадянської мережі «Опора».
Від Соснівського районного суду міста Черкаси учасником заходу була суддя Тетяна Троян.
Під час заходу були обговорені актуальні та проблемні питання, зокрема, розповсюджені правопорушення під час виборчого процесу, порядок реалізації права голосу під час виборів громадянами України, внутрішньо переміщеними особами та виборцями, які у зв’язку з навчанням, роботою, виїздом за кордон чи іншими подіями не мають змоги проголосувати за зареєстрованим місцем проживання, підсудність адміністративних справ, пов’язаних з виборчим процесом та інші питання, які можуть виникнути під час виборчого процесу.
На завершення заходу учасники обмінялися думками з приводу озвученої інформації та висловили побажання щодо необхідності в подальшому організації подібних засідань.
В продовження теми актуальних питань виборчого процесу хочемо нагадати виборцям основні положення, що закріплені нормами законодавства, котрі слід знати та застосовувати в процесі реалізації свого виборчого права.
Слід зазначити, що відповідно до частини першої статті 38 Конституції України громадяни України мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Президент України обирається громадянами України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування строком на п’ять років (частина перша статті 103 Конституції України).
Постановою Верховної Ради України від 26 листопада 2018 року № 2631-VIII призначено чергові вибори Президента України на неділю, 31 березня 2019 року.
Порядок проведення виборів Президента України встановлено Законом України "Про вибори Президента України" (далі – Закон).
Крім того, Конституцією України та Законом визначено, що право голосу на виборах Президента України мають громадяни України, яким на день виборів виповнилося вісімнадцять років. Не має права голосу громадянин, визнаний судом недієздатним.
Громадяни України, які мають право голосу, є виборцями.
Кожний громадянин України на виборах Президента України має один голос. Виборець може використати право голосу тільки на одній виборчій дільниці, де він включений до списку виборців. Виборець реалізує своє право голосу під час виборів у порядку, встановленому Законом.
Також слід наголосити, що реалізація права голосу на виборах Президента України громадянами України, які проживають або перебувають у період підготовки і проведення виборів за межами України, забезпечується шляхом їх включення до списку виборців на відповідній закордонній виборчій дільниці, утвореній згідно із Законом.
Вибори Президента України є прямими. Громадяни України безпосередньо обирають Президента України.
Участь громадян України у виборах Президента України є добровільною. Виборцям забезпечуються умови для вільного формування своєї волі та її вільного виявлення при голосуванні.
Голосування на виборах Президента України є таємним.
Кожний виборець голосує на виборах Президента України особисто.
Будь-які прямі або непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються. Не допускаються обмеження щодо участі громадян у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та Законом.
Ніхто не може бути примушений до участі чи неучасті у виборах.
Крім того, забороняється застосування насильства, погроз, обману, підкупу чи будь-яких інших дій, що перешкоджають вільному формуванню та вільному виявленню волі виборця.
Забороняється контроль за волевиявленням виборців. Фотографування, відеофіксація в будь-який спосіб результатів волевиявлення виборців у кабіні для таємного голосування, а також демонстрація виборцем результатів волевиявлення у приміщенні для голосування забороняються і є порушенням таємниці голосування.
Членам виборчих комісій, іншим особам забороняється вчиняти будь-які дії чи розголошувати відомості, які дають можливість встановити зміст волевиявлення конкретного виборця.
З метою захисту своїх виборчих прав громадяни можуть звертатися до виборчих комісій на підставі Закону, до суду – в порядку, передбаченому Кодексом адміністративного судочинства України, до правоохоронних органів – у випадках, коли законодавством передбачено адміністративну або кримінальну відповідальність за порушення виборчих прав громадян.
Адміністративний позов про уточнення списку виборців може бути поданий до суду в порядку і строки, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України.
Статтею 20 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, пов’язані з виборчим процесом чи процесом референдуму, щодо: оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, дільничних комісій з референдуму, членів цих комісій; уточнення списку виборців; оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум; оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб.
Загалом, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються (частина третя статті 273, статті 275 – 277 Кодексу адміністративного судочинства України, частина перша статті 99 Закону):
1) рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії;
2) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових і службових осіб;
3) дії чи бездіяльність засобів масової інформації та інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників;
4) рішення політичних партій – суб’єктів виборчого процесу, рішення чи дії інших об’єднань громадян, їх посадових осіб чи повноважних представників, які стосуються виборчого процесу, крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) об’єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції;
5) дії чи бездіяльність офіційних спостерігачів від кандидатів на пост Президента України, політичних партій, громадських організацій, що порушують законодавство про вибори Президента України.
До Центральної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються (частини перша, друга статті 273, статті 276, 277 Кодексу адміністративного судочинства України, частини четверта, шоста статті 93 Закону):
1) рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії, члена такої комісії;
2) дії кандидата на пост Президента України;
3) дії довіреної особи кандидата на пост Президента України в єдиному загальнодержавному виборчому окрузі;
4) дії політичних партії – суб’єкта виборчого процесу.
До окружної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються (частина перша статті 92, частини перша, п’ята статті 93 Закону):
1) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена – до окружної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію;
2) дії довіреної особи кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі (крім порушень, що мали місце під час голосування) – до окружної виборчої комісії відповідного територіального виборчого округу.
До дільничної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються порушення, які мали місце під час голосування, допущені довіреною особою кандидата на пост Президента України в територіальному виборчому окрузі.
Строки оскарження рішень, дій або бездіяльності, що стосуються виборів Президента України, встановлено статтею 94 Закону.
Вимоги до форми та змісту скарги, що подається до виборчої комісії, визначено статтею 95 Закону.
Порядок і строки розгляду скарг виборчими комісіями врегульовано Центральною виборчою комісією з урахування вимог статей 91 – 96 Закону.
За повідомленням прес-служби суду